Élménybeszámoló
a 2012. március 1. és március 28. közötti ausztriai gyakorlatról
1. Személyes adatok:
Név: Vas Péter
Cím: 3200, Gyöngyös, Ringsted utca 23.
Születési hely/idő: Budapest, 1991. 12. 25.
Státusz: diák
2. Intézményi adatok:
Iskola: MMSZ Károly Róbert Kereskedelmi, Vendéglátóipari, Idegenforgalmi és Közgazdasági Szakképző
Iskola - 3200 Gyöngyös, Katona J. u. 4.
Kontakt személy: Csókáné Kálmán Éva
Fogadó intézmény: BBS Rohrbach, Ausztria - Akademiestraße 12, 4150 Rohrbach
Kontakt személy: Ilse Hammer
3. Felkészítés a külföldi gyakorlatra
A nyelvi és kulturális felkészítést az iskolában dolgozó, Sisáné Murai Judit tanárnő és Juhász István tanár úr tartotta. Ezeken a foglalkozásokon különböző témakörökben oldottunk meg feladatokat és kaptunk segítséget.
A lényeg a német nyelvi készségek fejlesztése volt feladatsorokon át, pl.: hallásutáni készség
fejlesztése (Internet, élőbeszéd, magnó), az olvasás utáni készség fejlesztése (feladatlapok,
háttéranyagok), a beszéd szerepe is fontos teret kapott a felkészítő órákon (szituációk,
párbeszédalkotás) és a csapat munka része volt a projektkészítés a Magyar napra a BBS iskolában.
Az osztrák kultúrával és az országismerettel fokozatosan ismerkedtünk.
Ezután részt vettünk egy 2 napos „felkészítő táborban”, mely szintén két részből állt.:
pszichológiai és szakmai felkészítésből. A szakmai felkészítés annyit jelent, hogy megfőztünk egy
háromfogásos menüt, amit a BBS iskola konyháján is megfőzhetünk a Magyar nap alkalmával. A
pszichológiai felkészítés számomra nagyon hasznos volt, hiszen ennek segítségével lehetőségem
adódott megismerni a velem kiutazó társaim személyiségeiket és szokásaikat.
A pszichológiai felkészítésünket Nádudvari Klára tanárnő és Nádudvari István tartották. Ezen
különböző feladatokat és teszteket oldottunk meg. Szó volt az állóképességről, a kitartásról. Alkalmam nyílt társaimat megismerni, hogy a későbbi közös munkánkat akadálytalanul teljesíteni tudjuk.
A felkészítés alatt sikertelen elemek az én szemszögemből nem voltak.
4. Külföldi gyakorlat tartalma:
Kiutazás kezdete és vége: 2012. 03. 01-től 2012. 03. 28-ig
Tanulmányi / munkaterület: BBS iskolai étteremben ételkészítés
Fogadó fél szakmai profilja: vendéglátó szakképző iskola
A gyakorlat alatt végzett tevékenységek, feladatok, munkakör, munkabeosztás, munkatársak:
A rohrbachi iskolában 3 konyha is található: 2 tankonyha és egy üzemi konyha. Lehetőségem nyílt mind három konyhában dolgozni, hétfőtől péntekig.
Lehetőségem nyílt tanórák megtekintésére is, amiből nekem a testnevelés óra tetszett a legjobban, mert számomra újszerűen érintett, hogy a sport után relaxációs gyakorlatokkal is találkoztam.
A gyakorlatom alatt részt vettem a konyhai műveletek mindegyikében: előkészítő, elkészítő,
kiegészítő és befejező tevékenységekben, amelyekbe különböző szakmai tanárnők osztottak be. A konyhán dolgoztam egyedül, párban és csapatban is.
Készítettem vagy segédkeztem a következőkben: saláták, levesek, főételek, köretek és desszertek elkészítésében.
Az utolsó héten egy Magyar Napot tartottunk, amelyen próbáltuk a magyar íz világot megismertetni az ottani közösséggel. Az ételek elkészítésében segítséget kaptunk az ott tanuló diákoktól, akik szintén nagyon élvezték a velünk közösen eltöltött munkaidőt. Mindenkinek ízlettek a menüben szereplő ételek, amelyek a következők voltak: Újházi Tyúkhúsleves, Borjú szelet Budapest módra és a Vargabéles.
Mindenkinek nagyon ízlett a menü és a hozzájáró gratulációkat is szívesen fogadtuk.
A konyhában és az iskola egész területén is nagyon jól éreztük magunkat a kellemes és barátságos légkörben.
Az iskolában tanító szakmai tanárok és a diákok sokat segítettek a külföldi beilleszkedésbe és elnézték nekünk a kissé még hiányos nyelvtudásunkat. Mind nagyon segítőkészek voltak velünk.
Hazaitól eltérő tapasztalatok:
Az első, ami szembe tűnt nekünk az ausztriai ételkészítésben az emberek nem nagyon használnak pirospaprikát fűszerként. Igen egészséges életmódot folytatnak, ami meglátszik a mindennapos saláta különlegességek elkészítésében is, valamint a szemét szelektív gyűjtése is arról tanúskodik, hogy figyelnek környezetükre. A sajátos ételkészítésükbe sokféle bio terméket használnak. Jobban szeretik az egyszerűbben elkészíthető ételeket.
Tapasztalat a pályázat témájához kapcsolódóan:
Az Ausztriában élő emberek többsége mezőgazdasággal is foglalkozik, ami előnyös a mindennapi élethez, hiszen a legfontosabb élelmiszer alapanyagokat a termőföldről nyerik. Sok zöldséget és gyümölcsöt megtermelnek a maguk asztalára, valamint az állattenyésztés is fontos szerepet kap náluk.
Sokak asztalára a saját maguk által megtermelt, előállított alapanyagokból készült ételek kerülnek.
Jó ötletek, hazai hasznosíthatóság:
A bió ételek fogyasztása az iskolában étkezők számára egészségesebbek. Véleményem szerint itthon is szükségszerű lenne a bio ételek fogyasztása. Észrevételem szerint a húsokat inkább párolják, mint sütik vagy főzik. Ez azért is hasznos, mert a szervezetünkbe kevesebb zsír kerül be és a húsokban, nagyobb mennyiségben megtalálhatóak maradnak a fehérjék és az ásványi anyagok.
Elvárások / megvalósulás:
A saját elvárásom nyelvismereteim fejlesztése volt, amelyet kis mértékben sikerült növelnem, de az ott eltöltött idő után tudatosult bennem a nyelv fontossága és a későbbiekben szeretném tovább fejleszteni nyelvtudásomat.
Szakmailag is fejlődtem a különböző saláták elkészítése terén.
Szakmai sikerek, kudarcok:
Megismertem a külföldi vendéglátás szokásait, ízeit. Kudarcok engem nem érintettek.
5. Menedzsment
Szerződéskötés
A Leonardo programot szervező tanáraink mindent megtettek azért, hogy a felkészítéstől kezdve az utazáson, szálláson, ellátáson át a szakmai programokon túl a szabadidős programjainkat is megszervezzék, összehangolják.
Nekünk csak meg kellett felelnünk a követelményeknek (ami szerintem sikerült) és élveznünk a
lehetőséget.
A munkanaplót szorgalmasan megírtam és a konyhán is igyekezetem az elvárásoknak megfelelően teljesíteni.
Szállás – Szabadidős programok
A szállással rendkívül meg voltam elégedve. A vendéglátó család igen barátságos volt, akik megmutatták a tanyát ahol mindennapi tevékenységeiket végezték. Nagyon barátságosak voltak velünk, és amiben tudtak segítettek nekünk (pl.: mosás, reggeli iskolába indulás). Még a lányuk születésnapi partijára is meghívtak bennünket, ahol más családtagokat és barátokat is megismerhettünk.
Szabadidőnkben sokféle programon részvettünk pl.: múzeumlátogatások, különböző városok megismerése, sörfőzdébe való látogatás.
Lehetőség szerint igyekeztünk Rorchbach egész területét megismerni, illetve azon belüli bárokat felfedezni.
6. Értékelés
Nagyon jól éreztem magam, sok új tapasztalatot szereztem és sok új emberrel megismerkedtem. Kísérő tanáromnak, Juhász Istvánnak köszönhetően hamar sikerült beilleszkednünk és az ottani emberekkel megértetni magunkat. Nagyon megtetszett az ausztriai életmód és szokások, ezért tanulmányaim után fő célom még egyszer hosszabb távra kiutazni és munkát vállalni ott.
Nagyon köszönöm a Leonardo programnak és tanáraimnak a lehetőséget és a bizalmat.
Vas Péter